Svar: Økologi til baby

27. juni 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit spørgsmål :)

Økologiske fødevarer er fremstillet, så der tages hensyn til miljø og til dyrevelfærd. Det betyder, at hvis du køber f.eks. økologisk brød, gryn og grøntsager, så sikrer landmanden, at der ikke anvendes kunstgødning eller sprøjtemidler. Køber du økologisk kød, sikres det, at dyrene har mulighed for at få frisk luft, at de har plads til at røre sig på, og at der er normalt dagslys i staldene. Økologiske dyr får økologisk foder, og de må f.eks. ikke fodres med gensplejset korn.

Selvom du køber økologisk frugt og grønt, så kan der stadig være et minimum af sprøjtemidler i frugten og grøntsagerne. Det skyldes, at blæst og regn kan overføre forurening, eller at der udbryder sygdom blandt afgrøderne, hvor landmanden har tilladelse til at bruge sprøjtemidler til at bekæmpe sygdommen. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du altid skyller frugt og grønt, før du spiser det. Også økologisk frugt og ...

Annonce

... grønt kan have bakterier siddende på skrællen.

Der er lavet undersøgelser, som viser, at økologisk frugt og grønt ofte indeholder flere antioxidanter end konventionelt frugt og grønt. Man ved også, at økologiske fødevarer har et lavere indhold af pesticidrester, cadmium og tilsætningsstoffer. Fødevarestyrelsen skriver dog, at det på nuværende tidspunkt ikke er bevist, at økologisk frugt og grønt eller økologisk kød er sundere end anden frugt, grønt og kød. Og at konventionelle fødevarer ikke udgør en trussel for sundheden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Selvom flere og flere køber visse økologiske varer, så er det et spørgsmål om holdning – og for mange børnefamilier også et økonomisk spørgsmål. Personligt køber jeg selv både- og...

Du kan læse mere i min bog "Helens bog om Børn & Mad" - vær opmærksom på at få fat i nyeste reviderede udgave, jeg følger Fødevarestyrelsens og Sundhedsstyrelsens retningslinjer :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.